متأسفانه روزانه مقدار زیادی نان و برنج غیر قابل استفاده به صورت ته دیگ در منازل دور ریخته می شود که ناخواسته سبب اسراف در مواد غذایی است.

بدین منظور لازم دیدیم تا طرز دم کردن برنج آبکش شده بدون ته دیگ را به شما خواننده عزیز توضیح دهیم.

برای قابلمه مورد نظرتان یک آبکش فلزی (روحی یا استیل) پایه دار، متناسب با اندازه قابلمه در نظر بگیرید. دقت کنید که این آبکش کاملا اندازه قابلمه باشد و لبه آن به دور داخلی قابلمه بچسبد و فاصله نداشته باشد. کف قابلمه را مقداری آب بریزید اما، به اندازه ای که آب به سوراخهای آبکش نرسد.

برنج آبکش شده را داخل قابلمه در آبکش بریزید و روی آن را روغن بدهید و دم کنی بگذارید. توجه کنید که در این روش نباید از آب و روغن استفاده کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا برنج دم بکشد. در طول مدت دم کشیدن برنج، نباید آب درون قابلمه تمام شود؛ چنانچه آب کف قابلمه تمام شد با یک ملاقه آب را به دیواره قابلمه بریزید تا این آب به کف قابلمه برسد.

می توانید با این روش برنج را در فر هم دم کنید. در این صورت به جای دم کنی روی برنج را کاغذ روغنی خیس کرده پهن کنید و بعد در قابلمه را بگذارید. زمان لازم برای دم کشیدن برنج در فر یک ساعت با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد است.