کاپوچینو نام یک نوشیدنی ایتالیایی است که از اسپرسو لونگو، شیر داغ و مقداری کف سفت شیر تهیه می شود. نام کاپوچینو از نوشیدنی اتریشی کاپوتسینر گرفته شده است که عبارت است از یک فنجان قهوه معمولی با یک کلاهک از خامه زده شده در روی آن، شکل این فنجان با خامه نوک تیز، شبیه به کلاه راهب های فرقه کاپوسین است و این نام از این شکل الهام گرفته شده است.

کاپوچینوی ایتالیایی در فنجان چینی یا سفالی سرو می شود و در قهوه خانه های ایتالیا بیشتر با شابلون های ویژه، نقش قلب، ستاره یا ابر را با کاکائو روی کف شیر می اندازند ولی استفاده از پودر کاکائو الزامی نیست و در برخی از کشورها مثل امریکا از پودر دارچین برای تزیین کاپوچینو استفاده می شود.

امروزه در اتریش، مرکز و شمال آلمان کاپوچینو را با خامه تهیه می کنند که مشابه این نوشیدنی در ایتالیا با نام «کاپوچینو گن پانا» (کاپوچینو با خامه) نامیده می شود.

مواد موردنیاز:

اسپرسو لونگو (اسپرسو با مقدار بیشتری آب) - یک فنجان

شیر داغ – مقدار کم

کف زده شده شیر (حدودا ۲۰ میلی گرم شیر را بزنید)

پودر کاکائو برای تزیین

طرز تهیه:

شیر داغ را داخل فنجان بریزید و کف شیر را به آرامی و با کمک یک قاشق به آن اضافه کنید (برای زدن کف شیر می توانید از انواع مختلف کف زنها و یا لوله بخار دستگاه اسپرسو استفاده کنید). قهوه داغ را به آرامی از کناره فنجان به مواد داخل فنجان بیفزایید و با پودر کاکائو کف شیر را تزیین کنید.

در صورت تمایل می توانید با مقدار کمی پودر کاکائو روی کف شیر را بپوشانید و با سس شکلات، خطوطی باریک روی آن بیندازید. با لبه پهن چاقوی آشپزخانه عمود بر خطوط شکلاتی به آرامی کف شیر را به سمت پائین فشار دهید.